Fina motorika i grafomotorika
Fina motorika predstavlja korišćenje najmanjih mišića tela u cilju izvođenja preciznih pokreta. Grafomotorika predstavlja detetovu sposobnost držanja olovke i pisanje, aktivnost koju radimo usmeravanjem pažnje i pogleda na pokrete šake i prstiju kako bi se pismeno izrazili.
mr Maja Jovanović - defektolog
osnivač Logosan kabinetaFina motorika
Fina motorika predstavlja korišćenje najmanjih mišića tela u cilju izvođenja preciznih pokreta. Fina motorika se razvija od najranijeg detinjstva kada dete počne da puzi (koristi se prstima obe šake). Zatim, fina motorika se razvija kroz svakodnevne životne aktivnosti (samostalno se hrani, oblači, drži predmete, vozi biciklu, vezuje pertle, zakopčava dugmiće, koristi makaze). Fina motorika je tesno povezana sa govorom i njihovi centri se u mozgu nalaze jedan blizu drugog. Zbog toga, dete koje nema razvijenu finu motoriku, ima poteškoće u govoru. Ukoliko se ne razviju sinapse (veze) između ova dva centra, može doći do raznih kognitivnih poremećaja (disleksije, disgrafije, teškoće u učenju). Fina motorika je takođe tesno povezana i sa koordinacijom oko-ruka (sposobnost da ruka i prsti izvrše pokret koji nalaze oko). Deca koja od najranijeg doba ne koriste prstiće, manje su aktivna, sporije razmišljaju i lošije reaguju na brojne situacije.
Grafomotorika
Grafomotorika predstavlja detetovu sposobnost držanja olovke i pisanje, aktivnost koju radimo usmeravanjem
pažnje i pogleda na pokrete šake i prstiju kako bi se pismeno izrazili. Razvoj grafomotorike počinje još sa
18 meseci kada dete drži olovku celom šakom i imitiranje škrabanje po papiru. Već sa 2 godine dete počinje da
crta horizontalne i vertikalne linije držeći olovku poput noža. Sa 3 godine drži olovku približno
kao odrastao čovek i precrtava krug. Sa 4 - 5 godina dete mora da pravilno drži olovku. Teškoće u
grafomotorici mogu znatno uticati i na kasniji uspeh u školi. Grafomotoričkim vežbama dete ne razvija samo
motoriku već i pažnju, koncentraciju, orijentaciju, lateralizaciju, govor. Ono pamti ranije usvojene pokrete i
koristi se njima u novim situacijama, razmišlja.
Grafomotorika je sposobnost koja se razvija, ali i vežba, te se problemi koje dete ima mogu rešiti vežbanjem.
Grafomotorika, okulomotorika i fina motorika ruke vežba se bojanjem, šaranjem i pisanjem kroz razne vežbe i igre na papiru. Razvoj ovih sposobnosti ne mora biti vezan samo za pisanje i igre na papiru, već i razne druge igre kao što su: bacanje i hvatanje lopte, listanje slikovnice, savijanje i seckanje papira, nizanje perli, ređanje kocki - gradimo kulu, slaganje slagalice, ubacivanje žetona kroz mali otvor, otključavanje i zaključavanje, igre prstićima.
Plan rada grupnog tretmana:
- Vežbe za šaku i prstiće.
- Različite životinje treba rasporediti na postolje prema obliku. Životinje imaju rupice sa strane, kao i postolje i dete provlači kanap kako bi životinju pričvrstilo za postolje – ova vežbica je korisna za razvoj fine motorike prstiju, koordinacije oko - ruka, vizuelnu percepciju i pažnju.
- Ređanje štipaljki po obodu kutije.
- Prebrojavanje različitih predmeta i stavljanje štipaljke na odgovarajući broj – na ovaj način vežbamo i finu motoriku prstiju, brojanje i prebrojavanje, prepoznavanje brojeva do 5.
- Prema određenoj putanji ili obliku poređati kamenčiće tako što iz činije pincetom uzimaju kamenčiće i ređaju.
- Seckanje makazama i dobijanje odredjenog predmeta.
- Bojanje po modelu – svako dete dobije bojanku i model po kome treba da oboji sličicu – na ovaj način vežbamo grafomotoriku, pravilno držanje bojice, vizuelnu percepciju (kako dete uočava detalje), koncentraciju.
- Spajanje tačkica i crtanje po šablonu – vežbamo pravilno držanje olovke - pokazujemo vežbu za pravilno držanje olovke, grafomotoriku, koordinaciju oko - ruka.
- Rušenje čunjeva – vežba za opštu motoriku tela, ravnotežu, loptica ima tri otvora za prste što će nam biti značajno za pravilno držanje olovke.