Polazak u školu
Iako dete čitanje i pisanje usvaja tek polaskom u školu, u predškolskom uzrastu se razvijaju veštine koje utiču na kasnije učenje. Kroz praćenje usvajanja ovih veština možemo sprečiti kasnije teškoće.
mr Maja Jovanović - defektolog
osnivač Logosan kabinetaDete pre polaska u školu mora savladati sve predčitalačke veštine jer su one uslov za razvoj čitalačkih veština. To su slušna pažnja, vizuelna percepcija, vizuelna i slušno - govorna memorija, grafomotorika, prostorna orijentacija, vremenska orijentacija, govorne sposobnosti. Fonološka svesnost je najbolji pokazatelj uspeha u počecima čitanja i pisanja. Ona podrazumeva sposobnost deteta da se poigrava glasovima, da ih premešta, da dobija novu reč, da jedan glas stavi na početak reči, a u drugoj reči na kraj. U ovome važnu ulogu igraju roditelji. Roditelji moraju svakodnevno da razgovaraju sa detetom, da mu čitaju, da im šire rečnik, da ih podstiču na aktivno pričanje i prepričavanje. Kada čitaju, bitno je da prate prstom i uče da tekst ide sa leva na desno. Svako dete se razvija različitim tempom i zato je bitno da roditelji prate detetova interesovanja i mogućnosti.
Testiranjem se dobija uvid u detetovu spremnost da savlada izazove već prvih školskih dana. Pravimo paralelu između onoga što je neophodno da dete zna u odnosu na njegov hronološki uzrast i onoga što dete zaista zna. Testiranjem deteta procenjujemo njegove intelektualne, perceptivne, govorne i socio - emocionalne sposobnosti.
Testiranje obuhvata:
- Detetove komunikativne sposobnosti - da li zna osnovne podatke o sebi i svojoj porodici
- Procenu grafomotorike i njenu zrelost za hronološki uzrast deteta
- Procenu fine motorike
- Vizuelnu percepciju i vizuelnu memoriju - da li dete raspoznaje sve oblike i sve boje, da li pronalazi razlike između sličnih slika, da li vizuelno zapamti šta je video na crtežu i da li može da napravi nešto i kada se model skloni
- Razumevanje naloga - 3 naloga data zajedno
- Auditivnu memoriju - da ponovi za logopedom brojeve i rečenice – kratkoročno i dugoročno pamćenje
- Prostornu i vremensku orijentaciju
- Folonošku svesnost - analizu i sintezu, nabrajanje predmeta na određeno slovo, nabrajanje u okviru semantičke kategorije - sve životinje na K, položaj foneme u reči – inicijalni, medijalni, finalni položaj
- Artikulacija glasova
- Rečnik
- Značenjska strana jezika - da li pravilni koristi padeže, predloge i priloge, da li gramatički konstruiše rečenice, zamnice, rod i broj imenica
- Brojanje i pojam broja
Ranom dijagnostikom teškoća uz stručan tim primenom različitog materijala mogu se razviti nedovoljno razvijene veštine.
Šta je neophodno da dete zna pre polaska u školu?
- Opšti pojmovi o sebi – svoje ime i prezime, koliko ima godina, adresu, mesto stanovanja, ko čini porodicu, zanimanja ukućana.
- Grafomotorika i fina motorika – precrtava krst, krug, kvadrat, trougao i romb. Crta čoveka, sa svim elementima. Fina motorika šake - da dodirne svaki prst palcem, broji do 5 na prste i unazad da savija prstiće, da svaki prst podigne od stola. Napiše svoje ime velikim štampanim slovima.
- Prostorna orijentacija – razume i koristi predloge na, u, pored, iza, ispred, iznad, ispod, gore, dole, levo, desno.
- Vremenska orijentacija – razume odnose pre, posle, jutro, podne, veče, pre podne, posle podne. Treba da poznaje dane u nedelji, koji je prvi dan, a koji poslednji. Koji je dan pre koga, a koji posle.
- Jezičke sposobnosti – pravilno artikuliše sve glasove srpskog jezika, konstruiše pravilne, proširene, gramatične rečenice, pravi auditivnu razliku između glasova, ima razvijenu analizu i sintezu (kada kažemo NOS zna da se sastoji od N O S, ili kada kažemo L A V zna da je to LAV), zna da li se određena fonema nalazi na početku reči, u sredini ili na kraju. Samostalno priča priče u slici, prepričava pročitanu priču. U rečniku upotrebljava između 2500 - 3000 reči. Zna po čemu se određene pojave, bića, predmeti razlikuju ili po čemu su isti.
- Matematičke veštine – broji do 20 i od 10 unazad. Razume dodaj, saberi, oduzmi. Upoređuje dva skupa gde ima više, gde manje. Može da rasporedi skupove prema 4 atributa - boja, oblik, veličina, debljina. Broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom.
- Pažnja i koncentracija - na zadatku se može zadržati 15 - 20 minuta, dok igra traje i do 60 minuta.
Dete koje je spremno za školu ima pozitivan stav prema školi i raduje se polasku kao dokaz svoje hrabrosti i zrelosti. Zato je priprema za školu jako bitna kako bi dete steklo sve neophodne sposobnosti i razvilo pozitivan stav prema učenju i školi.